Inmiddels ben ik al een aantal jaren aan het testen. Elke opdracht heeft wel zijn eigen charme: de ene opdracht vraagt om een tester die meedenkt met het ontwikkelproces, een ander project zoekt vooral coördinatie en een gestructureerde testaanpak. Wéér een ander vergt veel technisch inzicht, kennis en kunde van een tester. Aan zo’n project was ik wel toe, en het liefst met een kans op het gebied van testautomatisering. Een project waar veel domeinkennis voor vereist is, maar ook elektrotechnisch gesleuteld kan worden, met “embedded” software. Kortom: iets meer werken met kabels dan met cases. Na een aantal maanden bij de afdeling RTSO van de NS kan ik wel zeggen dat ik die uitdaging heb gevonden.
De afdeling RTSO (Reisinformatie en IT Service Organisatie) verzorgt alle comfort-IT die je tegenkomt op de trein. Het softwarepakket OBIS verzorgt de distributie van alle data die uitgewisseld wordt tussen een treinstel, en de zogenaamde ‘wal’. Dit is dus niet de operationele IT die de trein bestuurd maar die wel bedrijfsfuncties zoals reisinformatie en onderhoud op afstand.
Een trein bevat talloze sensoren, en niet te vergeten: gratis wifi! (heel belangrijk voor generatie X,Y of Z). GPS sensoren geven de positie en de rijrichting van een trein aan, en die moet natuurlijk accuraat zijn om de reiziger goed te informeren. Komt een trein bijna bij een station aan? Dan krijg je het spoor, de tijd, overstapmogelijkheden, en de aankomsttijd te zien. Je ziet zelfs of dit op tijd is of niet, door een rode streep bij vertraagde tijden.
In de nieuwste sprinter heet een automatische stem de beste reiziger zelfs welkom. Hiermee bevestigt de stem dat de reiziger in de (on)juiste trein is ingestapt. Dat is overigens wel pas nadat deze reiziger de grote LED-panelen aan de buitenkant heeft genegeerd. Al deze schermen, speakers en sensoren worden door OBIS aangestuurd. Ook kan informatie over het klimaat en drukte in de trein naar het controlecentrum worden gestuurd. Deze waarden moeten wel een beetje kloppen met de werkelijkheid!
Alsof dit allemaal nog niet moeilijk genoeg is: al deze diensten worden geleverd op de verschillende treintypen van de NS. Zowel op een dubbeldekker, als intercity en sprinter draait een versie van OBIS. En natuurlijk is daar niet één leverancier bij betrokken, maar een paar handenvol.

In het acceptatie-testteam testen we in het laatste stadium de OBIS software oplevering. We testen de systeem integratie van de verschillende OBIS componenten, in verschillende condities. Eerst gaat een potentiële release-kandidaat naar de test-muur. Op deze muur is alle hardware geschroefd die in één type trein zit. Zonder een echte trein erbij te betrekken kunnen we zo al in een vroeg stadium bugs/defects/andere eigenaardigheden waarnemen.
Het volgende stadium is de test van een statische trein. Een echte trein, met werkende software, maar zonder een machinist. Ondanks dat de trein stilstaat kunnen we toch ritten simuleren en checken we of alle hardware daar goed op reageert. De trein staat ergens op het Nederlandse spoor, heeft contact met het acceptatienetwerk van de NS, en maakt zo een ideale productie-like testomgeving. Alles ook hier werkend? Dan op naar de laatste fase: een rijdende trein.


Eindelijk was het zover: mijn test-‘ontgroening’ in een rijdende trein. Voor het goedkeuren van een nieuwe OBIS versie op de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie; die met de wc’s…) nam ik met een collega deel aan een dynamische test: een trein die een (test-) machinist heeft en volgens een stukje echte dienstregeling rijdt. Al met al ging het voorspoedig: we konden verschillende scenario’s afstrepen: stations naderen met overstap, zonder overstap, een vertraagde trein, een verstoringsbericht: alles kwam langs. Een rijdende trein is best een leuk kantoor, maar inmiddels snap ik nog beter waarom er testmuren zijn. Hierop kun je elk gewenst scenario nabootsen. Ook die alarmknop kan ik wat makkelijker testen in het testlab dan in een echte trein!


Dus, na een paar maanden testen bij de RTSO dacht ik: Ik heb het! Ik word tester!
Heb jij nu ook zin om in een veelzijdige testopdracht te duiken? Kijk dan hier voor alle Newspark vacatures.