Fly away door de Transavia hangar

Zo nu en dan is het handig als IT-er weer even het gevoel te krijgen waaraan je nu eigenlijk werkt. Zo ook bij Transavia, waar ik de mogelijkheid kreeg een rondleiding door de hangar te krijgen. Nu ben ik al sinds mijn eerste vlucht een groot fan van vliegtuigen! Zo’n kans laat ik dus niet voorbij gaan!

Gelukkig stonden er bij onze rondleiding drie Transavia toestellen in onderhoud! We maakten een rondje rond een 737-800. Het is hard werken om de toestellen luchtwaardig te houden.

Tijdens de rondleiding wierpen ze het ene na het andere feitje in onze schoot. En niet alleen dat, ook stonden er genoeg luiken open om de Transavia vliegtuigen heel goed van binnen te bekijken: van de cockpit tot het computercentrum en van de motor tot cargo holds.

Technische feiten

  • Het neuswiel draait maar ongeveer 7 graden en zwenkt door een klein wieltje aan de zijkanten van de cockpit.
  • Elk onderdeel, zelfs moertjes en boutjes, is getest en moet een certificaat van echtheid hebben.
  • De turbofan-motoren kosten zo’n 10 miljoen euro per stuk; een heel vliegtuig 100 miljoen.
  • De principes van een Turbofan-motor zijn relatief simpel: aan de voorkant zuigt hij lucht naar binnen middels een grote fan. Dat wordt samengeperst en deze lucht blaast hij, onder hoge druk, weer naar buiten aan de achterkant. Zodra er kracht en stuwing van de motoren naar achteren plaatsvindt, gaat het vliegtuig naar voren (Derde wet van Newton).
  • De eerder genoemde motoren zuigen genoeg lucht om een Good Year zeppelin in minder dan 8 seconde compleet te vullen.
  • Elk elektronisch systeem op een toestel heeft een back-up systeem. In 2018 kwam het aanroepen van zo’n back-up zelden voor.

Wist je dat…

  • Statistisch gezien de rit naar het vliegveld gevaarlijker is dan het vliegen zelf? Geen reden dus voor vliegangst.
  • Piloten nooit hetzelfde eten krijgen om de kans op voedselvergiftiging te verkleinen?
  • Op dit moment gemiddeld zo’n 1.000 tot 1.250 vliegtuigen van het type 737 rondvliegen? Ongeveer 25% van alle commerciële toestellen is een van de verschillende types 737.
  • Het eerste 737 toestel was al op 9 april 1967 volledig luchtwaardig. Desondanks sleutelen ze nog steeds aan het design. Zo zijn de toppen van de vleugels al voorzien van Winglets (de omhoogstaande verlenging van de vleugel). Binnenkort rusten ze alle toestellen uit met Split Scimitar Winglets, waardoor er nog een omlaag staande verlenging bijkomt. Dit zorgt voor 2.2% minder brandstofverbruik.

Voor mij zijn zulke fantastische rondleidingen bij Transavia daadwerkelijk de “Perks of the job”!

Wil je meer lezen over wat ik inhoudelijk op het project bij Transavia doe, lees dan mijn blog.