Klant

Transavia Airlines CV is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, vooral voor personenvervoer binnen Europa en nét daar buiten. Tegenwoordig is Transavia een zusterbedrijf van KLM-AirFrance. Het is een low-cost maatschappij waar klanten veelal voor een lagere prijs een vliegticket boeken naar populaire bestemmingen. Transavia is al jaren een oer-Hollands bedrijf en onmisbaar op Schiphol.

Vraag

De website van transavia (transavia.com) is een platform waar klanten hun tickets kunnen boeken en kunnen inchecken. Omdat een callcenter vrij kostbaar is, wil Transavia dat zo veel mogelijk mensen hun boekingen, veranderingen en incheck activiteiten zelf online kunnen. De webteams van Transavia zorgen er voor dat de reizigers zoveel mogelijk zelf ‘in control’ zijn van hun boeking. Dat doen ze door nieuwe functionaliteiten toe te voegen in een veilige en stabiele omgeving. Het is belangrijk dat er geen fouten in het systeem zitten die de klant in de weg staan om alles via de website zelf te regelen. Daarom wil Transavia tevoren alles goed testen.

Oplossing

Omdat de veranderingen binnen de luchtvaart snel elkaar opvolgen, moeten de business en IT afdelingen samenwerken om de juiste functionaliteit aan te bieden op de website. IT wil vaak releasen naar productie, daarom is test automatisering een must. Onze focus is hierbij om vanuit het perspectief van de klant te kijken of je op de website kan doen wat je er verwacht te doen. Hiervoor hebben we een Test Automatisering suite ingericht met effectieve scenario’s, die de functionaliteit beschrijft. We maken gebruik van SpecFlow en C# om hier vorm aan te geven en alles is ingericht in een PageObject structuur. We draaien de testen op een remote Kubernetes Cluster, waar we proberen de doorlooptijd van de scenario’s zo kort mogelijk te houden en toch zo’n hoog mogelijke dekkingsgraad kunnen halen. Natuurlijk gebaseerd op de risico’s van de website.

Doen

We ontwikkelen, repareren, houden bij en draaien vooral de test automatisering scenario’s en geven zo snel mogelijk feedback aan het ontwikkelteam zodat de omgevingen goed draaien en de klanten geen problemen ondervinden in het gebruik van de website. Denk hierbij aan het opstellen / verbeteren / verkorten van bestaande scenario’s om de risico’s en functionaliteiten zoveel mogelijk af te dekken. Ook schrijf ik definities, methodes, locators en page objects, nodig om de scenario’s aan te sturen. Het wordt steeds duidelijker wat er allemaal mogelijk is via de website. Er komt in een snel tempo veel functionaliteit bij. Regressie ligt dan ook op de loer, daarom zorg ik er met de webteams voor dat op de eerste plaats de kwaliteit gewaarborgd wordt.