Klant

Transavia Airlines CV is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij, voornamelijk voor personenvervoer binnen Europa en nét daar buiten. Tegenwoordig is Transavia een zusterbedrijf van KLM-AirFrance, en wordt er vooral gevlogen als Low-Cost maatschappij waar klanten veelal een lagere vliegticket prijs kunnen boeken naar populaire bestemmingen. Transavia is al jaren een oer-hollands bedrijf en onmisbaar op schiphol.

Vraag

De website van transavia (transavia.com) is een platform waar klanten hun tickets kunnen boeken en kunnen inchecken. Aangezien een callcenter onderhouden een vrij kostbare onderneming is, is het de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen hun boekingen, veranderingen en incheck activiteiten zelf kunnen regelen online. De webteams van Transavia zorgen er voor dat de reizigers zoveel mogelijk zelf in controle zijn van hun boeking door het toevoegen van nieuwe functionaliteiten, in een veilige en stabiele omgeving. Er is een vraag naar testwerkzaamheden om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk fouten in het systeem zitten die voor de klant in de weg staan om alles zelf te regelen op de website.

Oplossing

Omdat de veranderingen binnen de luchtvaart snel elkaar kunnen opvolgen, is het de bedoeling dat de business en IT afdelingen samenwerken om het juiste aan te kunnen bieden op de website. Aangezien we vanuit IT vaak willen releasen naar productie, is Test automatisering een must. We hebben hierbij een focus om vanuit de klant z’n perspectief te kijken of je op de website kan doen wat je verwacht te doen. Hiervoor hebben we een Test Automatisering suite ingericht met effectieve scenario’s die deze functionaliteit beschrijft. We maken gebruik van SpecFlow en C# om hier vorm aan te geven en alles is ingericht in een PageObject structuur. Ook draaien we de testen op een remote Kubernetes Cluster waar we proberen de doorlooptijd van de scenario’s zo kort mogelijk te houden en toch zo’n hoog mogelijke dekkingsgraad kunnen halen, gebaseerd op de risico’s van de website.

Doen

Het ontwikkelen, repareren, bijhouden, maar vooral draaien van de test automatisering scenario’s en zo snel mogelijk feedback geven aan het ontwikkelteam zodat de omgevingen zo goed mogelijk draaien, en de klanten zo min mogelijk problemen ondervinden in het gebruik van de website. Denk hierbij aan het opstellen / verbeteren / verkorten van bestaande scenario’s om de risico’s en functionaliteiten zoveel mogelijk af te dekken. Ook schrijf ik de stap definities, de methodes, locators en page objects die benodigd zijn om de scenario’s aan te sturen. Aangezien het steeds duidelijker wordt wat er allemaal mogelijk is via de website wordt deze steeds groter, en komt er in een snel tempo veel functionaliteit bij. Regressie ligt dan ook veel op de loer, dus zorg ik er met de webteams voor dat de kwaliteit ten eerste gewaarborgd wordt.