Efficiënte en doordachte testautomatisering voor De Volksbank
Mijn rol: van handmatige testen tot coördinatie en automatisering
De Volksbank vroeg ons om ondersteuning bij het verbeteren van de chatfunctionaliteit op hun website en in de Mijn omgeving, waarmee klanten eenvoudig contact kunnen opnemen met medewerkers. Om dit proces grondig en efficiënt te testen, was er behoefte aan een tester die zowel handmatig als automatisch kon testen en daarbij proactief risico’s kon afdekken.
Ik werd ingeschakeld als handmatig tester en testautomatiseerder. Mijn rol was het verbeteren van de bestaande testautomatisering, deze efficiënter maken en ervoor zorgen dat nieuwe features handmatig én automatisch getest werden. Ook coördineerde ik met het team verschillende livegangen van nieuwe versies. Door een gezamenlijke aanpak konden we de kwaliteit van de opleveringen waarborgen.
Tools en technieken: WebDriver.io, TypeScript en risicoanalyse
Voor de testautomatisering gebruikten we WebDriver.io, gebaseerd op Selenium, gecombineerd met TypeScript. Om beter te bepalen welke onderdelen prioriteit verdienden, organiseerden we ook productrisicoanalyse workshops met het team en de stakeholders. Dit gaf ons een helder beeld van de belangrijkste risico’s en leidde tot gerichtere keuzes in het testproces.
Belangrijke mijlpalen: livegang van de nieuwe chat per merk
Een belangrijke mijlpaal was de ontwikkeling en oplevering van nieuwe versies van de chat, die we als team volledig in eigen beheer hebben gebouwd. Voor elk merk binnen De Volksbank, zoals SNS, hebben we deze nieuwe functionaliteiten getest en live gezet.
Samenwerking in een groeiend team
Een ander opvallend aspect van dit project was de groei van het team. Naarmate we groter werden, ontwikkelden we een proces waarin teamleden elkaars werk gingen testen. Dit verlichtte de werkdruk en zorgde er ook voor dat mensen in het team beter bewust werden van de kwaliteit van de software. Het haalde ook mij als bottleneck uit het proces wat de doorlooptijd van items verbeterde.
Het was een hecht team dat vaak gezellige dingen samen deed. Het team heet Okto wat er ook voor zorgde dat er allerlei leuke dingen in de juiste stijl gedaan werden.
Extra focus: de Pega-app voor inkomende mails
In de tweede helft van de opdracht richtte ik me op de testautomatisering voor een nieuwe Pega-applicatie, ontwikkeld om inkomende mails te verwerken. Hier heb ik de basis gelegd voor het testframework, waarmee we een solide en betrouwbare teststructuur voor de toekomst hebben opgezet.
Gebaseerd op input en bewerkingen van Tobias Verhoog. Geschreven met behulp van de Newspark Klantcase Blogmaker GPT.