CRM-Migratie Vereniging Eigen Huis

Van On-Premise naar de Cloud met Focus op Testautomatisering

Achtergrond van de Migratie

Vereniging Eigen Huis, een Nederlandse vereniging die opkomt voor de belangen van huiseigenaren en met ruim 800.000 leden tot een van de grotere verenigingen van Nederland behoort, besloot hun CRM-systeem te migreren van een on-premise omgeving naar de cloud. Deze stap was bedoeld om de organisatie flexibeler en moderner te maken, zodat ze beter in staat zijn om leden (en eigen medewerkers) te ondersteunen en in te spelen op veranderende behoeften. Het project was uitdagend, gezien de kritieke rol die het CRM-systeem speelt in de dagelijkse operaties van de vereniging.

Mijn Rol in het Project

Mijn rol binnen dit project was gericht op het technisch door ontwikkelen en onderhouden van een stabiel testframework gericht op de integratie met keten partners. In eerste instantie gebruikten we SpecFlow, een Cucumber-variant voor C#, waarmee we Behavior Driven Development (BDD) geautomatiseerde tests schreven. Dit stelde ons in staat om robuuste backend-tests eenvoudig uit te voeren, op te schalen, en de stabiliteit en betrouwbaarheid van het systeem zowel tijdens als na de migratie te garanderen.

Overstap naar ReqNRoll

Naarmate het project vorderde en we met ons testframework overstapten naar .NET8, liepen we tegen steeds meer issues aan. Hierdoor ontdekten we dat de SpecFlow-library niet meer actief werd onderhouden, wat leidde tot compatibiliteitsproblemen en andere technische obstakels. Om deze problemen op te lossen, besloten we ons testframework te migreren naar ReqNRoll, een fork van SpecFlow die beter aansluit bij de nieuwste technologieën en beter lijkt te worden ondersteund en onderhouden.

 

Algemene Verbeteringen en Verdere Uitbreiding van het Testproces

Na de migratie hebben we geïnvesteerd in verschillende verbeteringen die het testproces efficiënter en betrouwbaarder hebben gemaakt. We hebben parallelle testen geïntroduceerd, waardoor de doorlooptijd van het testproces is verkort. Ook hebben we de logging en feedbackloops verbeterd, waardoor fouten sneller kunnen worden opgespoord en opgelost, en de stabiliteit van het framework versterkt. Na de succesvolle livegang van de CRM-migratie werd de opdracht tevens uitgebreid naar het geautomatiseerd testen van nieuwe functionaliteiten en services. De geautomatiseerde testen dragen hierbij bij aan ondersteuning in het exploratory en risk-based testen, wat door de herbruikbaarheid van tests nu veel gestructureerder kan worden aangepakt.

Inzichten en Resultaten

Dit project benadrukte hoe belangrijk het is om flexibel te blijven bij het kiezen van tools en technologieën. Door onze focus op geautomatiseerd testen en optimalisatie van het testproces konden we niet alleen de migratie succesvol afronden, maar ook nieuwe functionaliteiten eenvoudig testen en daarmee implementeren.

 

Gebaseerd op input en bewerkingen van André Koene. Geschreven met behulp van de Newspark Klantcase Blogmaker GPT.