Alles is anders bij Hans Anders

Klant

Hans Anders is een van de grootste retailketens op het gebied van optiek in Nederland en België.

De ruim 700 winkels van Hans Anders worden ondersteund door een Nederlandse en een Belgische website. Onder het motto dat goede oog- en hoorzorg voor iedereen betaalbaar moet zijn, vraagt dit ook om goede uitgangspunten. Om voor iedereen de keuze in de bekende merken, kwaliteitsglazen en hoortoestellen maar dan voor minder geld, inzichtelijk te maken, is het hebben van een goede en toegankelijk website dan ook een vereiste.

 

Vraag

De website van Hans Anders speelt een heel belangrijke rol. Hier heeft de klant vaak het allereerste contact met Hans Anders. Nog eerder dan in de winkel. De website is namelijk dé plek waar je moet zijn voor het maken van oogmeetafspraken, het bekijken van de nieuwste collectie, de aanschaf van lenzen en brillen of voor het afsluiten van lensabonnementen. Bij de keuze voor een nieuwe bril is altijd de meest actuele beschikbare collectie inzichtelijk. Voor iemand die een afspraak maakt, is er real-time inzage in de beschikbaarheid van de gecertificeerde medewerkers per winkel.

Aangezien het hiervoor gebruikte platform tegen zijn grenzen aanliep, besloot Hans Anders het gehele platform opnieuw te ontwikkelen.

Dit nieuwe e-commerce platform is voorzien van de modernste technieken en klaar voor elke toekomstige uitbreiding. Van virtueel briladvies naar een online oogmeting tot omni-channel aankopen. Alles moet mogelijk zijn op en via de website.

Oplossing

De ontwikkeling van het nieuwe e-commerce platform vindt plaats in samenwerking met het in retail gespecialiseerde softwarebureau Emakina. Met als basis de productsuite van Salesforce. De producten en diensten van Hans Anders zijn, zoals op veel websites, natuurlijk niet volledig standaard. Hierdoor zijn ze ook niet in een standaard e-commerce oplossing te vatten. Daarom is er een intense samenwerking tussen het projectteam van Hans Anders en de externe ontwikkelpartij.

Doen

Het projectteam van Hans Anders bestaat slechts uit een product owner, een projectleider en de newspark testanalist. Op afroep wordt dit projectteam ondersteund door de benodigde expertises. Soms is dat een SEO-specialist, de andere keer een Customer Journey-expert, dan weer marketingmedewerkers, soms uit Product/Category Management. Daarnaast is vaak hulp nodig van de afdeling IT, applicatiebeheer of de architect.

Dagelijks werkt dit projectteam met de business analist en de tech-lead van het software development-team aan de requirements. Het zo vroeg mogelijk samenwerken in het project, ook wel Shift Left methode genoemd, biedt een belangrijk voordeel. Namelijk dat alle functionaliteiten al geheel uitgewerkt zijn, zodra de ontwikkelaars het werk oppakken. Het ontwikkelen, opleveren en functioneel testen, op basis van de beschreven requirements, wordt op die manier elke tweewekelijkse sprint een terugkerend proces.

Integratietesten en end-2-end testen

In het project is van begin af aan een intensieve samenwerking met het development- en projectteam. Als acceptatietester lag mijn grootste aandacht bij de koppelingen vanuit het nieuwe e-commerce platform met alle andere systemen van Hans Anders. Denk bij koppelingen onder andere aan; productinformatie, catalogus, prijzen, voorraad, planning, winkelinfo, klantendatabase, betalingen etc. Integratietesten en end-2-end-testen was dan ook primair de omschrijving toen ik met deze opdracht in aanraking kwam.

Onderdeel van de vernieuwing van het platform is ook het zoveel mogelijk lostrekken van de vaste geïntegreerde verbindingen tussen systemen. In de nieuwe architectuur worden alle services door middel van een nieuw iPaas-platform (Boomi) met elkaar verbonden. De nieuwe Nederlandse en Belgische websites van Hans Anders gaan als eerste volledig én alleen gebruikmaken van dit iPaas platform. In mijn rol als testanalist moest ik al snel een aantal integraties laten bijwerken, omdat deze toch niet volledig bleken te zijn. Deze waren over het hoofd gezien. Kwaliteit blijft tenslotte wel mensenwerk.

De nieuwgebouwde architectuur maakt het niet alleen mogelijk om snel te kunnen switchen tussen applicaties. Ook het opschalen naar andere applicaties en platformen wordt mogelijk. Toekomstgericht is dit precies in lijn met de gewenste mogelijkheden. Direct kunnen inspelen op veranderende situaties én snel kunnen aanpassen voor andere merken dan Hans Anders, behorende bij hetzelfde concern.

Grote verbouwing

Tijdens de verbouwing moet de winkel wel gewoon open blijven, zeggen ze dan. Nou tijdens de verbouwing van deze webwinkel voerden we nog twee grote verbouwingen tussendoor uit, buiten het hele website-projectteam om.
Ten eerste een migratie van het belangrijkste en grootste back-end systeem naar een cloud-oplossing. Niet geheel zonder horten en stoten, maar dankzij het iPaas platform en de flexibiliteit daarvan is het gelukt. Daarnaast is het gehele afspraken-planningssysteem vervangen door een compleet nieuwe tool. Het switchen van applicaties is met de nieuwe architectuur een stuk makkelijker.
En passant zijn deze twee projecten ook opgenomen in de acceptatie- en end-2-end integratietesten.

Wat mij betreft was het een geslaagde grote verbouwing. Er waren veel uitdagingen waarbij we onze blik op scherp moesten stellen en vraagstukken het hoofd bieden. Hans Anders kan met een frisse blik de toekomst tegemoet zien. Op naar de volgende verbouwing bij Eyes & More!