Kennis opdoen over Chatbots en Azure functies

Verslag bezoek Wazug nr 52 in Hilversum

Onlangs bezocht ik, Dirk Driessen, de 52e bijeenkomst van de Nederlandse Microsoft Azure User Group in Hilversum. Een keurig verzorgde avond met interessante sessies over Chatbots en Azure functies.

Geert van der Cruijsen nam, na een korte introductie, het woord over het bouwen van een Chatbot in een uurtje. Daarnaast ging hij in op de vraag of Bots de nieuwe apps zijn.

 

 

 

 

 

Geert zijn advies was simpel te starten met een bot die gewoon alleen maar kan zeggen you said: *tekst*

Met dit uitgangspunt kun je uitbreiden naar een bot die wat dingen kan uitvoeren. Daarna pas gaan experimenteren met zaken als LUIS AI. Luis AI is het onderdeel binnen Azure dat menselijke taal begrijpt.

Vervolgens volgt een korte click-through instructie over Azure en het bot gedeelte. Een voordeel van Azure is dat de Bots over meerdere kanalen verspreid worden.

Telegram is de simpelste manier voor het bouwen van chatbots. Vandaar dat Geert hiervoor koos. De rest van de kanalen hebben meer keys nodig en complexere settings.

Na een korte pauze sprak Marc Duiker over Azure functies en legde het een en ander uit.

Azure functions, zijn kleine functies die, door middel van een orchestrator en startfunctie, worden uitgevoerd op een dynamische manier. Verder werd een storage table gebruikt door de orchestrator om het hele proces uit te voeren en die diende dus ook als loggingstabel.

Daarnaast liet hij zien wat je met de functies kon doen, met als voorbeeld de starwars api.

Het bleek vrij simpel bijvoorbeeld alle namen van de personages met planeet en dergelijke op te halen, via een paar functies.

Ook toonde hij dat het vrij simpel is de functies te koppelen (function chaining) waardoor complexere handelingen uitvoerbaar zijn.

Al met al een erg interessante bijeenkomt van de WAZUG.