GDPR: Onze privacy is de nieuwe currency

Onze collega Ollie Hendriks bezocht “de infosecurity | Data & Cloud Expo” beurs in Brussel die dit jaar in het teken stond van de GDPR, de nieuwe privacy wetgeving die “de burger” moet beschermen tegen de giganten zoals “Google”, “Facebook”, “Instagram”, “Microsoft”, “IBM” en “Apple”. Deze wetgeving geldt tevens voor alle bedrijven die zich met persoonsgegevens bezig houden, zij het een financiële instelling, marketeer en zelfs de lokale voetbalvereniging en dieetclub. Ollie doet verslag……

De GDPR wetgeving geeft de burger het recht om inzicht te krijgen waar zijn data voor gebruikt wordt, op welk moment en in welke hoedanigheid. Daarnaast heeft de burger het recht om “vergeten” en “gewist” te worden. Persoonlijke data gebruiken mag, mits daar expliciete toestemming voor gegeven is en enkel voor het doel waar de toestemming voor is verleend.

“Onze privacy is de nieuwe currency – en wij vinden dat gewoon”

Dat is de boodschap die (Co-Founder van Apporto) ons doet geloven. En eerlijk gezegd, slaat hij daarmee de spijker op zijn kop.

5 jaar geleden had niemand kunnen bedenken dat de technologie voor ons bepaald wat wij doen, en nu vinden wij het doodnormaal dat een slimme weegschaal gekoppeld is aan een fitness app en een app welke de calorie-intake bijhoudt en ons stuurt in het “gezonder leven”. Het polsbandje dat subtiel trilt als je meer dan een half uur niet hebt bewogen en tevens je dag- en nachtritme en slaapfases meet en analyseert. Maar ook “crowd control” wat toegepast wordt op een festival zoals “tomorrowland”. Bij deze beat liepen vorig jaar ongeveer 7% van de mensen weg naar de andere zaal. Dus als de dreiging ontstaat dat de zaal zijn maximale capaciteit bereikt, dan gooien we even die beat er door heen.

Eigenlijk is het bizar dat we “betalen met onze privacy” als “gewoon” ervaren. Onderstaande cases hebben mij aan het denken gezet.

Casus 1: Fietsendiefstal in Mechelen (Door: Joeri Tranchet)

Mechelen had als studentenstad de meeste fietsendiefstal van België. De gemeente Mechelen heeft die fietsendiefstal in zeer korte tijd drastisch kunnen reduceren.

De gemeente heeft aan fietseigenaren de mogelijkheid gegeven om een RFID chip in de fiets in te bouwen. Op 5 locaties in de stad zijn “slimme camera’s” geplaatst. Iedere keer dat een fiets met RFID chip langs komt, worden er 5 foto’s gemaakt. Wanneer de fiets als gestolen opgegeven wordt, worden de foto’s opgevraagd en uitgeleverd aan de politie.

De fietsendiefstal heeft zich helaas verplaatst naar nabijgelegen gemeenten.

Casus 2: De “slimme” supermarkt (Door: Cain Ransbottyn)

Deze casus beschrijft wat mogelijk is met de technieken van nu, zonder dat deze uw privacy (GDPR) schenden.

De camera die op u gericht staat als u de supermarkt in loopt kan uw lengte, geslacht en leeftijd inschatten. U pakt een winkelwagen waar een RFID chip ingebouwd is, Beacons meten continue de positie van de winkelwagen in de supermarkt (tot op een meter nauwkeurig). Warmte camera’s koppelen u aan uw winkelwagen, dus ook als u ergens stil blijft staan, of uw winkelwagen ergens laat staan om terug te lopen omdat u iets vergeten bent in het andere gangpad, wordt geregistreerd. Bij de kassa wordt geregistreerd welke boodschappen u heeft gekocht.

Na een aantal keren wordt aan de hand van patroonherkenning herkent dat u altijd de winkel uitloopt met Nutella. Dit gegeven (althans het sterke vermoeden dat deze persoon altijd Nutella koopt) is al bekend op het moment dat u de supermarkt binnen loopt.

Wanneer u nu langs de Nutella loopt, wordt het digitale prijskaartje van het B-Merk pasta met 50% verlaagd met als doel dat u de pasta van het B-Merk uit gaat proberen. Wanneer u het gangpad uit loopt, wordt de prijs van het B-Merk hersteld en aan de kassa betaald u de prijs die u gezien heeft bij het schap.

Casus 3: Vliegveld Frankfurt (Door: Yoerik Piers)

Bij binnenkomst op Vliegveld Frankfurt kan u de Frankfurt Airport App downloaden. U kunt hierin uw vliegticket inscannen en de app begeleid uw weg over het vliegveld. U krijgt een push notificatie als uw vliegtuig vertraging heeft, en u wordt aangespoord om “nu toch echt” naar de gate te lopen om uw vliegtuig te halen.

Alles door gebruik te maken van WIFI-locators, Beacons en de technologie in uw eigen smart phone.

Ineens ziet u een aanbieding van 1 van de shops op het vliegveld, want, op basis van het type toestel waarop u de app heeft geïnstalleerd en de winkel waarin u even bent blijven hangen om te kijken, wordt een inschatting gemaakt van uw inkomen en interesses. Deze gegevens leveren u een op maat gemaakte aanbieding. Wanneer u aangeeft interesse te hebben, wordt u met behulp van de app over het vliegveld heen genavigeerd naar de betreffende winkel met de betreffende aanbieding.

“Betalen met mijn privacy, vind ik dit wel zo gewoon?”