Waarom functioneel testen nodig is: Drie, Twee, Één!

We kennen het allemaal, tijdens een intake krijgen we de vraag: “in hoeverre ben jij T-shaped”. De focus gaat steeds verder uit naar testautomatisering en de nadruk ligt meer en meer op de techniek. In het kader van Continuous Delivery en DevOps lijkt dit een logische stap. Maar wat is er gebeurd met de traditionele kwaliteitszorg, waarbij het opgeleverde werk gechallenged wordt op de diverse niveau’s van het V-model.

Bron: http://testingfreak.com

 

Over het algemeen werken we steeds meer kort-cyclisch. Hierdoor schuift de linkerkant van het V-model veel verder in elkaar tijdens het samenstellen van de user stories. Refinement sessies zijn in het leven geroepen om de stories op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen en voornamelijk te laten voldoen aan de Definition of Ready. De korte momenten van refinement lijken voornamelijk te bekijken of de functionele wens technisch te realiseren is. Wat is er nog nodig aan informatie om de technische realisatie vorm te geven en is de story “testable”?

“Beste Product Owner, de story is gereed, wat je gevraagd hebt, is gerealiseerd.” Gevolgd door een mini-demo van de story, en de P.O. gaat tevreden zijn stakeholders informeren. We kunnen nu succesvol NAW-gegevens invoeren in het systeem en na de tweede story is ook succesvol de klant op te zoeken op basis van NAW gegevens.

Drie

Nu word ik graag klant in het nieuwe systeem en ben woonachtig aan “Aak 1 te Meppel”. Met veel plezier gaat de front-office medewerker mijn contactgegevens vastleggen om tot de conclusie te komen dat een straatnaam minimaal 5 karakters moet hebben…

“Sorry meneer, u kunt geen klant worden, want uw adres kan ik niet vastleggen in ons systeem.”

Twee

Bij toeval voerde ik in mijn huidige “system under test” systeem 3 fictieve letters in het veld straatnaam in en vond deze beperking (voordat we naar productie gaan). Ik ben gaan zoeken naar 3-letter straatnamen en kwam er al snel achter dat er ook 2-letter straatnamen zijn, zoals “Eg te Boxtel” of “Es te Leek” en “Ra te Groningen”.

Één

“Wonderbaarlijk genoeg kent Nederland ook een aantal straatnamen van slechts één letter. Echter, laten we verder gaan naar Ottoland, een langgerekt dorp in de Alblasserwaard. Lange tijd kenden ze hier maar twee straten en gelegen in het verlengde van elkaar. Aan de ene kant van de vliet heet de straat ‘A’ en aan de andere kant ‘B’. Als gevolg van nieuwbouw kwamen daar pas in de jaren tachtig ‘echte’ straatnamen bij. Nu kun je er ook wonen in de Nassaustraat, Oranjestraat of het Statenhofje. Lange tijd waren A en B hier de enige straatnamen. De kortste weg van A naar B ligt dus in Ottoland: neem gewoon het bruggetje over de vliet, het is hooguit tien meter.” Bron: https://www.overstraatnamen.nl/2012/06/de-kortste-weg-van-naar-b.html

Drie, Twee, Één

Hoewel ik de verschuiving naar de T-shaped medewerker een goede zaak vind, lijkt de werkelijke toegevoegde waarde van het vak “functionele tester / functionele kwaliteitszorg” het onderspit te delven.

In de situatieschets hierboven zit de uitdaging niet zozeer in het vastleggen van straatnamen, met drie, twee of in uitzonderlijke gevallen zelfs één karakter. Nee, de uitdaging ligt veel meer op het vlak, hoe kunnen we deze klanten weer vinden in het zoekscherm zonder “massaal” teveel zoekresultaten te krijgen. (alle straatnamen eindigend op straat hebben namelijk een “a” in hun straatnaam).

Vinden we het belangrijk dat we deze functionele gaten detecteren of vertrouwen we op de snelheid waarin het team het “productie-probleem – ontstaan door een gebrek aan requirements” oplost, test en verscheept naar productie.

Veel organisaties zijn (nog) niet zo ver dat het DEVOPS team een functionele wijziging als Roll-forward kan uitrollen. Daarom blijft het teamlid, dat als “T-Shaped” core “Kwaliteit” heeft, volgens mij nog steeds nodig om het binnenkomende werk in het sprint-team functioneel te challengen.