International Broadcasting Conference 2019

Van 13 t/m 17 september 2019 heeft in de Amsterdam RAI weer het jaarlijkse IBC event plaatsgevonden. IBC staat voor International Broadcasting Conference. Dit is hét evenement waar de Europese media en broadcasting industrie bij elkaar komen, en bijna alle tech-giganten groot uitpakken met alles wat nieuw is op media-gebied. IBC staat voor 16 zalen tot de nok toe gevuld met de laatste snufjes op Media, metadata en uitzendtechnieken. In de eerste edities van dit evenement was de IBC vooral iets voor de echte nerds en de handelaars in grote media-contracten. Tegenwoordig is de beurs met zijn tijd meegegaan. Grote namen zoals Google, Sony en Huawei staan naast de kleine veelbelovende startups. Tijd voor een kijkje achter de schermen, ik neem je graag mee in deze blog!

Omvang
Wat mij als eerste is opgevallen bij deze beurs is de omvang. Het evenement duurt 5 dagen lang en host over de honderd sprekers. In totaal komen er ongeveer 60.000 bezoekers op af. Meer dan 1700 exposanten doen hun best om op te vallen met hun laatste producten, die je uiteraard móét aanschaffen. Het is erg overweldigend allemaal, daarom zal ik in de blog alleen vertellen wat mij opviel na een dagje IBC.



Future zone

IBCÉén van de 15 zalen was de ‘future zone’, waar het gaat om de nieuwste ontwikkelingen op media- en uitzendgebied. De zaal bestaat pas twee jaar, maar groeit erg in de belangstelling. Peter White is één van de eigenaars van IABM, (en dus ook de IBC). Volgens hem is het belangrijk om een gezamenlijke visie te hebben hoe het medialandschap er over een aantal jaar uitziet. Dat kan allemaal in deze Future Zone. Waarom is deze zaal zo belangrijk denk je wellicht? Dit is omdat de media-industrie verandert. Kijk maar eens naar de manier waarop we tv kijken. We kijken al lang niet meer allemaal om 20.00 uur naar het avondnieuws op dat ene kanaal, en nemen (delen van) programma’s op. Tevens kijken we steeds meer buitenshuis, (in de trein, het bushokje, op tablet of smartphone). Tot slot kijken we steeds meer tv-series in één weekend uit . Althans, dat is de visie van de media-industrie. De waarheid ligt een beetje genuanceerder. Namelijk de laatste jaren is het voor mediabedrijven zaak om bij te blijven bij de laatste technische ontwikkelingen, zodat de concurrent er niet vandoor gaat met een nieuwe klantengroep. In onderstaande afbeelding een voorbeeld van een dergelijk nieuwe ontwikkeling.

IBC
Eyecatcher in de Futurezone: een drone zonder propellors, waar je ook nog video’s op kunt projecteren.
IBC
De eer was aan het Japanse NTT group om hiermee de markt op te gaan.

 

 

 

 

 

 

 

Augmented Reality
De techniek Augmented Reality (AR) is mij echt opgevallen. Dit is een techniek waarbij de objecten in de ‘normale wereld’ worden versterkt met computer-gegenereerde 3D beelden. In de media industrie staat de presentator opeens écht op het center court, of voor een beroemd gebouw. De werkelijkheid: een groen scherm, en een aantal processoren die projecties naar de woonkamer brengen.



Nieuw is deze techniek niet, want de term komt al voor sinds de jaren 60. Wél nieuw is dat het nu erg toegankelijk is: Plak een sticker op je tafel, installeer een app, en op de sticker staat opeens een mini-Eiffeltoren.

Ook nieuw is de techniek genaamd V-PCC, oftewel Video point cloud coding. Deze techniek maakt gebruik van bestaande video codecs (HEVC of H.264). Dit zijn decoders die alreeds aanwezig zijn in je smartphone. Het uiteindelijke resultaat: minder energieverbruik door zwaar rekenwerk. Hoe minder energieverbruik, hoe langer je uiteindelijk van je apps kunt genieten. Op de IBC ontvingen Sebastian Schwarz en Mika Pesonen een award voor meest veelbelovende paper, die deze V-PCC techniek introduceert. Meer hierover kun je lezen in deze link.

Conclusie
Terugkijkend heb ik deze dag als leerzaam ervaren. Ik heb een mooie gelegenheid gehad om meer kennis van de laatste technieken te weten te komen. Als tester dien je altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, hoe klein de verandering in een applicatie soms ook is. Wil jij ook testen met de laatste technieken, en voldoende mogelijkheden willen hebben om je kennis te vergroten? Kijk dan hier voor vacatures!

Wie weet tot binnenkort bij Newspark!

Rick Storcken