Een vliegende start bij Transavia!

Eind mei startte ik bij Transavia. Mijn eerste project via Newspark Flex. Een vliegende start kan ik wel zeggen en in de letterlijke zin van het woord! Nog voordat ik mijn eerste werkdag had, kreeg ik van een collega tester bij Transavia al een telefoontje.

Faroek vlieg je mee?

“Wat doe je zondag 2 juni? En heb je belangrijke dingen gepland tot woensdag in de avonden, in je tweede werkweek?” vroeg hij.
“Nou niet zoveel. Er staan wel wat afspraken zoals sporten en dansles, maar niet lang vooraf geplande dingen”  antwoordde ik.
“Okay, boek een vliegticket en hotel van zondag tot donderdag naar Gotenburg en ga gelijk mee op training. Alle kosten kun je declareren. Ga je mee naar Zweden?” vroeg hij aansluitend.
Ik hoefde niet lang na te denken en zei volmondig “ja!”

Kennis en een goede klik

Eind mei begon ik dus met mijn vliegende start bij Transavia. De eerste keer een project bij een luchtvaartmaatschappij. Alhoewel de materie niet helemaal nieuw is voor mij. Ik zat een tijd in Suriname en werkte daar een paar maanden mee aan een project met ongeveer dezelfde opzet voor Surinam Airways. Deze kennis gaf voor Transavia de doorslag voor mij te kiezen ten opzichte van andere kandidaten. Bovendien was er ook direct een goede klik.

Bijzondere werkomgeving

Transavia is een dynamisch en fris bedrijf. Een aantal dingen maken dit bedrijf uniek ten opzichte van eerdere bedrijven waarvoor ik werkte. Cabinepersoneel van vliegtuigen zijn nu mijn collega’s. Ik vlieg vaak in mijn vrije tijd, aangezien reizen een hobby van me is en zie dan hoe zij werken. Toch is het anders en leuker deze mensen beter te leren kennen. Luchthavens vond ik altijd al fascinerend, dus wat is er mooier dan met het uitzicht op Schiphol te mogen werken? De logistieke uitdagingen die daarbij komen kijken zijn enorm en Schiphol is een van de mooiste luchthavens die ik ken.

Uitdagend project

Crew planning, is het onderwerp waaraan ik in mijn project werk. Momenteel maken ze de roosters voor cabinepersoneel nog handmatig, met behulp van IT. In mijn project zijn we bezig dat, met een leverancier, via een automatisch proces te laten genereren. Dat is best een hele klus. Ter illustratie, in de zomer maakt Transavia ongeveer 80 vluchten per dag. Dit betekent dat tijdens een planningsperiode van 28 dagen ca. 1.500 personeelsleden ingedeeld moeten worden. Daarbij rekening houdende met allerlei variabelen als type contract full- / parttime, vrije dagen, cursussen, gewenste bestemmingen, de verschillende thuishavens zoals Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, noem het maar op. En dan nog de uitdaging te kijken naar; wat maakt nu een fijn rooster? Technisch kan een vliegtuig non-stop vliegen, maar de mensen hebben rust nodig…

Persoonlijk ben ik erg blij met mijn keuze voor Newspark Flex. Zowel bij de Newspark als op mijn project bij Transavia zit ik helemaal op mijn plek.